INFO OM TÄVLINGEN

Borås-283

Tävlingsklasser

ELIT
Herr & Dam
(Inga åldersgrupper)

Motionär
Herr & Dam
15 – 19 År 
20 – 34 År
35 – 50 År
50 – <

Var hämtar jag ut mitt startkuvert?
Startkuverten med nummerlappar, chip och tävlings info hämtas ut antingen på fredagen innan tävling eller på lördag morgon tävlingsdagen.

OBS! Olika utlämningsställen för olika städer, detta presenteras inför varje tävling!

När startar man?
Första start går 12,00 / Elit Herrar och där efter Elit Damer 12,02. Sedan rullar startgrupperna på med 2 minuters intervaller.

Tänk på! Ju tidigare du / laget anmäler sig desto tidigare startplats blir ni tilldelad automatiskt.

När lägger ni ut startlistor?
Vi lägger ut preliminära startlistor på våran hemsida under följande event senast måndagen innan tävlingshelg.

Hur många kan man vara i ett lag?
Ett lag består av minst 3 deltagare, och ett lag kan bestå utav hur många som helst. Men det är de tre bästa tiderna som räknas in automatiskt i lagresultatet.

Observera: Max 25 deltagare per startgrupp, är ni fler i laget så blir ni uppdelade i flera startgrupper.

Var kan man byta om?
Det finns begränsad tillgång till ombyte, du får all denna information samlat i ett mail i samband med att starttiderna skickas ut måndagen innan eventhelgen.

Får man något att äta & dricka under samt efter loppet?
Längst med banan finns två stycken vätskestationer. Där serveras vatten samt sportdryck. Efter målgång får samtliga deltagare 1st energidryck från Celsius och 1st Energi Bar från Fast.

Hur tränad måste jag vara?
Vi har två olika svårighetsgrader på vår tävling. 5 respektive 8 km, då 8:an är tänkt att vara mer teknisk, och lite mer krävande.

Får man något pris?
Vid målgång får samtliga deltagare en ActionRun medalj. De som är anmälda till Elit och tävlar i Elit gruppen tävlar också om Prispengar. Läs mer om detta under fliken ”Elit”.

Vad händer om man inte klarar ett hinder?
Om deltagaren inte skulle klara av ett hinder får då deltagaren utföra ett straff i form utav 15st Burpees.
Om deltagaren av personliga skäl inte klarar av att utföra ett hinder. Måste deltagaren istället utföra 30st Burpees.

Vad händer om man skadar sig?
Vi har ett omfattande sjukvårdsteam som patrullerar runt tävlingen samt ett sjukvårdstält närliggande målgången. Om du som deltagare skadar dig, ta direkt kontakt med närmaste hindervärd så tillkallar dom sjukvård hjälp.

Vad ska man ha för utrustning / Kläder?

  • Var noga med vilka skor du använder, då vissa utav våra hinder kan vara något hala.
  • Långa tights och långärmad tunn tröja är till att föredra. Rekomenderas till både tjejor & killar.
  • Vi rekommenderar inte bomullsplagg då de lättare absorberar vatten och blir snabbt kallt mot kroppen.
  • En bra handske kan vara till stor fördel då det förbättrar ditt grepp.
  • Ett bra tips är också att ha ombyte med sig som man lätt kan byta om till efter tävlingen.

Vart kan jag se min resultattid?
Resultattiderna uppdateras kontinuerligt på våran hemsida under följande event.

INFO OM BANAN

ActionRun Norrköping-39

Vad är skillnaden på 5 respektive 8 km banan?
8 km banan är en vassare och mer tekniskt krävande bana med ca 10st fler hinder än 5 km banan.

Hur vet man hur banan går?
Banan är snitslad från start till mål samt har orange vägmarkeringar i marken. Vi har även banvärdar utmed banan som visar rätt väg.

Måste man vara simkunnig?
Ja, du bör vara simkunnig. Kan du inte genomföra ett vattenhinder går det bra att ta ett straff och springa runt.

Vad händer om man inte klarar ett hinder?
Om du misslyckas med att utföra ett hinder kommer du som deltagare få utföra 15st Burpees som straff. Om du av personliga skäl inte klarar av att utföra ett hinder. Får du göra 30st Burpees.

Serveras det dricka utmed banan?
Ja, vi har två stycken vätskestationer som serverar vatten samt sportdryck.

Kommer det att finnas något EL / STÖT hinder med i loppet?
Nej!

Finns det vattenhinder med i loppet?
Ja, vi har oftast två till tre vattenhinder med i varje tävling.

INFO OM ANMÄLAN

ActionRun Borås-62

Jag vill starta tidigt.
Anmäler du dig tidigt, så får du en automatiskt tidig startplats.

(ELIT dam & herr klasserna startar alltid först)

Kan man välja starttid?
Nej, Men vill du ha en senare starttid så kan du maila till info@actionrun.se

OBS! (Detta måste göras senast 1 vecka innan racet.)

Kan jag sälja min startplats?
Ja, logga in i ditt konto här, klicka på ”Anmälningar” och sedan på ”Aktivera kod för att sälja plats”. Då dyker det upp en transferkod som du ger till den som ska ta över din startplats. Transferavgift på 200 kronor betalas av mottagaren.

OBS! (Detta måste göras senast 1 vecka innan racet.)

Vad kostar det att delta?
Anmälningsavgiften kostar från 595 till 795kr per deltagare beroende på hur tidigt du anmäler dig. (Efteranmälningsavgift kostar 895kr.)
Klicka på ”ANMÄLAN” så ser du de olika priserna.

Är det samma anmälningsavgift för individuell och lag?
Ja, anmälningsavgiften är per deltagare.

Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Om du har tecknat Startklarförsäkringen kontaktar du Folksam på telefon 0771-960 960.
Har du inte tecknat Startklarförsäkringen görs ingen återbetalning av anmälningsavgiften.

När är sista anmälan?
Du kan anmäla dig på plats / på eventdagen. Men får då betala ett högre pris eftersom du gör en efteranmälan. Pris på efteranmälan är 895kr.

Kan man köpa Presentkort?
Självklart kan du det! Vi har ett coolt presentkort som du kan beställa och få skickat till dig via vår webbshop.

Hur många deltagare är det i en startgrupp?
I en startgrupp startar det upp till 25 deltagare.

Startar vårt lag i samma startgrupp?
Ja! En vecka innan start så skickar vi ut preliminära startlistor.

Är ni fler än 25 personer i ert lag blir ni automatiskt uppdelade i flera startgrupper.

Hur gammal måste man vara för att få deltaga?
Vi har en åldersgräns på 15 år.

(Detta gäller dock inte skolkampen då deras bana är något anpassad & utan vattenhinder.)

Är man försäkrad av arrangörerna?
Nej, allt deltagande under ActionRun sker på EGEN RISK. ActionRun AB från säger sig allt ansvar för skador hos deltagaren och hans/hennes utrustning.

 

Se till att du ser över din försäkring så att den gäller denna typ av lopp. När du anmäler dig så kan du teckna Folksams ”Startklar” en försäkring som både ger dig olycksfallsförsäkring och anmälningsavgiften tillbaka om du skulle skada dig innan loppet.

Läs mer på: www.startklar.nu

Tävlar man på egen risk?
Ja, du tävlar / springer loppet på egen risk.

Får jag mitt startkuvert skickat hem till mig?
Nej. När du anmält dig via vår hemsida får du automatiskt ett bekräftelsemail. Tänk på att du bör sedan veta ditt startnummer och ha giltig legitimation på dig när du hämtar ut ditt startkuvert.

 

Vad krävs för att starta i ELIT-gruppen?
Du bör vara en erfaren OCR-löpare eller slätlöpare och kunna påvisa ett bra resultat ifrån tidigare lopp, eller springer milen på ca 40 minuter för herrar och ca 45 minuter för damer. (Valet om att starta i elit-grupp görs i anmälningsportalen)

Personliga rättigheter.
För att kunna hantera ditt deltagande under våra tävlingar behöver vi därav deltagarens namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Vi förbehåller oss rätten att lagra dessa uppgifter. Vi lämnar inte ut personlig information till någon eller något annat företag.

Genom din anmälan ger du oss rätten att använda de foton och filmer som tas under loppet i marknadsföringssyfte.

Villkor för köp.
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter men övrig startanmälan återbetalas.
Ersättning för resor eller hotellbokningar etc. står ej ActionRun för.

Om du väljer att betala via faktura är du som kund bunden till köpet, oavsett om du deltar på evenemanget eller ej. En bokning är inte giltig innan fakturan är betald.

Arrangör
ActionRun AB, Jutabo Bäckäng, S- 507 90  Brämhult,

För övriga frågor vänligen kontakta: info@actionrun.se

INFO OM ELIT

ActionRun Norrköping-214

Vad krävs för att starta i ELIT-gruppen?
Du bör vara en erfaren OCR-löpare eller slätlöpare och kunna påvisa ett bra resultat ifrån tidigare lopp, eller springer milen på ca 40 minuter för herrar och ca 45 minuter för damer. (Valet om att starta i elit-grupp görs i anmälningsportalen).

Regler

  1. Deltagare som tävlar i ELIT gruppen får inte hjälpa varandra på något sätt under tävlingens gång.
  2. Alla ELIT deltagarna måste göra riktiga försök att klara av alla hinder.
  3. Om en ELIT deltagare misslyckas att utföra något hinder tas deltagarens ActionRun armband av vid just det hindret av hindrets hindervärd. Och blir då automatiskt inte säkrad någon pallplats.

Pallplacering görs efter följande

  • Första plats går till: Första ELIT deltagaren som går in i mål & har kvar sitt ActionRun armband.
  • Andra plats går till: Andra ELIT deltagaren som går in i mål & har kvar sitt ActionRun armband.
  • Tredje plats går till: Tredje ELIT deltagaren som går in i mål & har kvar sitt ActionRun armband.

Observera, går samtliga löpare in i mål utan armband är det bästa tiden som räknas. Vid unika fall eller under speciella omständigheter kan samtliga vinnare komma att meddelas söndagen efter tävling.

Prispengar
Alla som springer i ELIT klassen tävlar om prispengar. Den första deltagaren som kommit i mål och klarat samtliga hinder är segrare.

      ELIT DAM                                 ELIT HERR

1:a Pris 5.000 Sek                     1:a Pris 5.000 Sek
2:a Pris 2.500 Sek                     2:a Pris 2.500 Sek
3:a Pris 1.000 Sek                     3:a Pris 1.000 Sek


Vi betalar ut vinstpengar enligt följande två alternativ. 

ALT 1: Vi betala ut pengarna som lön. 
Prispeng – Soc.kost. 31,42 – Skatt 30% = Netto utbet.
ALT 2: Vi får en faktura från företag eller Förening på aktuellt belopp.
Faktureras till: ActionRun AB, Jutabo Bäckäng, 507 90 Brämhult

Nedan ser du priserna från Borås ActionRun 2017

REDPLATE_ny_preview

DELTA SOM FÖRETAG

Bild Företag hemsidan

Kan ni skicka faktura på anmälningsavgifterna?
Till er som företag erbjuder vi självklart möjlighet att få startplatserna fakturerade.
Välj betalsätt faktura när ni gör anmälningen i anmälningsportalen.

Hur många personer kan man vara i ett lag?
Ett lag kan innehålla obegränsat med deltagare, dock finns det en gräns för hur många som kan starta i samma startgrupp.
En startgrupp får max innehålla 25st.

Finns det möjligheter för vårt Företag att profilera sig under ActionRuns tävlingar?
Ja. Vi erbjuder unika möjligheter för ert företag att profilera sig före, under och efter våra tävlingar.

Kan vi välja startgrupp?
Ja. Det går även döpa en specifik startgrupp som presenteras med ert företagsnamn.

Vad kostar det?
Priset beror på hur tidigt ni anmäler er.
Men varje tävling startar på 595:- per deltagare.
Efteranmälan kostar 895:-

Kan vi välja sträcka?
Ja ni kan välja mellan 5 eller 8 km med 30 respektive 40 hinder.

Viktigt att tänka på om ni bara ska ha ett lag, är att hela laget bör välja samma sträcka.
Annars får man dela upp företaget i två lag. Exempelvis. Fristads Lag 1 & Fristads Lag 2.

INFO FÖR PUBLIK 

160827 under Actionrun den 27 augusti 2016 i Örebro.
Foto: JÖRGEN JARNBERGER / JPIXFOTO


ActionRun Mini
I varje stad vi utför tävlingar kommer vi om vädret tillåter arrangera ett område för barnen att roa sig på, detta genom en uppblåsbar hinderbana! Placeringen är olika beroende på vilken stad vi är i och hur vädret är den dagen tävlingen är.

När startar eventet?
Första starten går vid 12.00 och lite beroende på hur många deltagare som är med varar loppet olika länge på varje ort.

Karta?
Vid start och mål kommer det finnas stora områdeskartor, där kan man även få en mindre karta att plocka med sig!

Bästa platsen som åskådare?
Generellt sätt så är det mest spektakulärt att vara vid start- och målområde, även de mest centrala delarna av banan är riktigt spännande att kolla på! Sist men inte minst alla vatten-hinder, där kan man få sig ett gott skratt, vissa blir blöta och andra inte…

Störningar i det ”vardagliga” under eventet?
Vi är tacksamma för att kunna arrangera detta event i just er stad så vi vill ju självklart störa så lite som möjligt i vardagen och allt vad det innebär. På de centrala gatorna vi stänger av finns det alltid möjlighet för varutransporter och liknande leveranser att ta sig fram under uppbyggnads fasen. Om våra avspärrningar påverkar busstrafik finns alltid alternativa rutter, mer info om detta får ni hos stadens trafik-kontor.

INFO OM ACTIONRUN MINI

ActionRun-29


Kostar det något att delta i ActionRun Mini?
Ja, 20kr / barn och då får man springa 2 varv.

Hur betalar man?
Du kan betala på plats via Swish, kort eller kontant.

Åldersgräns?
ActionRun Mini är anpassad för barn mellan 5 – 12 år.

Vad händer om det regnar eller blåser?
Om det är för dåligt eller osäkert väder kommer inte barnbanan att vara tillgänglig.
Denna bedömningen görs på event-dagen.

Vad händer om mitt barn skadar sig?
ActionRun AB frånsäger sig allt ansvar för eventuella skador gällande ActionRun Mini. Det är FÖRÄLDRARNAS ansvar att se till att inte ens barn skadar sig eller någon annans barn på banan. Vid eventuell olycka har vi ett omfattande sjukvårdsteam som patrullerar runt om ActionRun tävlingen. Så ta kontakt med personalen vid barnbarnan så tillkallar de på sjukvårds hjälp. 

INFO OM FOTOGRAFERING!

170429 under Action Run Örebro den 29 april 2017 i Örebro.
Foto: JÖRGEN JARNBERGER / JPIXFOTO / Kod JJ

Villkor:

  • Vid ackreditering ska FOTOVÄST hämtas ut vid målhindret och användas under hela eventet.
  • Som fotograf får du inte stå i vägen för deltagarna eller skymma sikt för våra egna eventfotografer.
  • ActionRun erhåller kostnadsfritt fyra(4) stycken digitala bilder (högupplösta) från varje event.

Bilderna skickas via mail till info@actionrun.se
ActionRun äger rätt att förfoga över dessa bilder genom framställning eller tillgängliggörande på webbplatsen www.actionrun.se samt eventuella trycksaker, i syfte att marknadsföra och informera.

Ansökning om kreditering tas emot separat inför varje event senast 10 dgr innan tävlingen.

Akreditering
(Namn, kontaktuppgifter)

INFO OM FUNKTIONÄRER

ActionRun Västerås-311

Vi på ActionRun är jätteberoende av funktionärer för att kunna genomföra våra tävlingar.
Därför samarbetar vi tillsammans med ett 100-tal olika idrottsklubbar & föreningar runt om i Sverige. 

Är eran klubb eller förening intresserade av att tjäna ihop lite extrapengar?
Då är ni varmt välkomna att skicka iväg ett intresse mail nedan så berättar vi mer.
Med vänlig hälsning,
ActionRun Crew

Frivilliga volontärer får en startplats till valfritt ActionRun lopp!

Funktionär
Skickar

ACTIONRUN FUN FACTS 2017

Publik

ActionRun är ett av Sveriges största livearrangemang med 125.000 besökare.

Deltagare

Närmare 10.000 deltagare sprang ActionRun, varav 42% var kvinnor. 

Företag

1.500 deltagare fördelat på drygt 200 företag deltog.

Filmer

Filmerna har haft 295.000 visningar på Facebook, och delats över 500 gånger.

Hemsida

ActionRun.se hade över 230.000 besökare under 2017.

Hashtag

Över 15.000 personer använde #ActionRun på Instagram.

Om ActionRun

 

ActionRun är ett av Sveriges största OCR / Hinderbanelopp som riktar sig till både elit och motionärer. En härlig mix av tekniskt roliga hinder i absolut världsklass. Välj mellan två svårighetsgrader 5 eller 8 km, med 30 respektive 40 hinder.
ANTAR DU UTMANINGEN?



Eventkalender

 
Örebro 28 April
Göteborg 12 Maj
Malmö 9 Juni
Borås 18 Augusti
Västerås 1 September
Stockholm 22 September

Bilder

 


Kontakt

 
ActionRun AB
Jutabo Bäckäng, 507 90 Brämhult
Org. nr. 556584-0351

Feedback / Övriga Frågor
info@actionrun.se
Anmälan / Ändringar
info@mittlopp.se